onsdag den 29. april 2015

Kattinge Vig

Vinden var i sydvest, og vindstødene kunne godt komme et stykke over 12 m/s, så Veddelev var ikke det optimale valg, men der var vejarbejde omkring Skibby med store trafikale problemer til følge, så af 2 onder var det alligevel ikke helt så tosset et valg. Vi kommer ikke ret tit rundt i Kattinge Vig, så det gjorde valget endnu mere oplagt. Vi kørte ind på havneområdet i Veddelev, hvor lystbådene var ved at blive klargjort, så det var lidt problematisk med parkeringspladserne, vi brugte da også, hvad der var af ledige pladser. Havnens brugere plejer altid at udvise stor imødekommenhed for fremmede kajakker, og det var da også helt i orden, at vi holdt, som vi gjorde, Vi satte ud fra kajakklubbens bro, som til hverdag ikke er forbeholdt havkajakker. Vi samledes, inden vi krydsede over til den sydlige pynt til Kattinge Vig og krydsede flot i samlet flok. Det var kun nogle hundrede meter ud i fjorden, hvor modvinden var generende, derefter roede vi i roligt tempo langs kysten hele vejen rundt i Kattinge Vig. Ved Kattingeværk skulle vi da lige helt ind til stemmeværket, hvor vi holdt en lille flydende pause, inden vi fortsatte langs den forårssmukke kyst til bunden af Kattinge Vig.

Stemmeværket ved Kattingeværk.

Helt inde i bunden lagde vi ind for at holde frokostpausen i læ bag skrænterne. Det var et meget fint sted at holde pause, nemt at komme i land, og så kunne vi nyde den flotte udsigt mod Bognæs. Jens er eksperimenternes mand, så han havde selv bagt apfelstrudel efter en gammel familieopskrift. Til kagen havde han medbragt både flødeskum, creme fraiche og flødeis, det var et yderst godt eksperiment, han havde foretaget, det var en himmerigsmundfuld, så eksperimentet må betragtes som vellykket.

Udsigten fra frokoststedet i bunden af Kattinge Vig.

Udsigten til apfelstrudel.

Efter frokost og apfelstrudel gik vi en tur i området, vi skulle da lige undersøge, hvor det var lettest at bære over mellem Kattinge Vig og Kransekrogen ved Herslev, for det er oplagt at foretage en rundtur fra Herslev og ro rundt om Bognæs. Der var masser af rådyr, hvor vi lagde ind, og oppe på skrænterne var der også mange flotte fasaner.

Udsigten fra kongehøjen på Bognæs
Kong Jens på højen.

Efter gåturen fortsatte vi langs kysten til Bognæs, og ude ved Roskilde Fjord  besluttede vi at ro lidt ud langs nordsiden af Bognæs for måske at opleve havørnene. Enkelte steder var vinden lidt generende, men ved beskyttelsesområdet for havørnene var der næsten vindstille, Vi vendte ved den yderste båke, hvor vi lå lidt og kiggede efter havørnen, og ganske rigtigt, den sad på sit sædvanlige sted i et af de yderste træer, og en gang imellem luftede den vingerne. Jeg fandt på opfordring kikkerten frem, og så var ørnen ret tydelig, jeg kunne se, at det var den gamle hunørn.
Efter den store ørneoplevelse, roede vi tilbage til den sydlige pynt til Kattinge Vig, hvor vi gjorde klar til krydset. Der kom bare en meget kraftig vind, da et regnvejr var på vej. Det var svært at holde os samlet, og vi blev nærmest blæst over til Veddelev Havn. Vi fik hurtigt pakket sammen ved fælles hjælp, hvorefter vi nød en kop kaffe, inden vi forlod Veddelev efter en skøn tur i Kattinge Vig.

Turen: Veddelev - Kattinge Vig og Bognæs.
Dato: 29. april.
Deltagere: Torben, Jakob, Kim, Jens, Kristian, Palle, Peter, Jan, Søren og jeg
Turens længde: 17,8 kilometer.
Vejret: ret blæsende fra sydvest 7 m/s og op mod 15 m/s i vindstødene, skyet med en del sol.
Temperaturerne: Luften var 13 grader og vandet var 12 grader.

Efterfølgende.
Jeg har efterfølgende blevet belært om, at vi var inde på privat område og ejeren ikke ønsker, at området bliver benyttet som rasteplads, da det kan genere vildtet. Overbæring mellem Kattinge Vig og bugten ved Herslev er ikke tilladt, med mindre kajakroerne befinder sig i en nødsituation. Det er til gengæld i orden, at vi lægger ind ved "træstammen" for at holde pause dér.