onsdag den 30. september 2015

Rundt om Orø

Vejret er fantastisk for tiden, masser af sol og næsten ingen vind, så der var flere gode turforslag til denne onsdag. Jakob og Jan var atter med på onsdagsturen, så vi blev en god stor gruppe på 10, nåh nej, kun 9. Valget faldt på "Orø rundt" med start fra Hammer Bakke og frokost ved Bognæs denne sidste dag i september. Vi kom fint i vandet lige inden klokken 10.00 og roede mod det lave område mellem Lindholm og Orø. Vinden var svag samtidig med normal vandstand, så vi kunne ro gennem det lavvandede område. Lige før Orø Havn kom jeg i tanke om, at det måske var en god ide at få tændt for GPSen, så sporet mangler de første 4,7 kilometer. Da vi havde passeret Langø, var der ikke stemning for at ro mod Bognæs med den begrundelse, at  "det er for tidligt at spise frokost". Efter Orø krydsede vi mod Hønsehalsen for at finde et nyt frokoststed med sol og læ for vinden, selv om den var aldeles svag. Da vi nærmede os Hønsehalsen roede vi mod Marsmanden og derefter mod Løserup. Vi fandt et fint sted at lægge ind for frokostpause. Fjordbunden var dog blød og ildelugtende, men med let fralandsvind var det ok.
Britta havde bagt en skøn "Drømmekage fra Brovst" med masser af fyld på toppen.

Ankomst til pausestedet, blød bund kan kræve en hjælpende hånd.

Frokost til en fantastisk udsigt.

Klar igen efter en god lang frokostpause.

Det blev atter en god lang frokostpause med madpakker og drømmekage. Da vi atter sad i kajakkerne, satte vi kursen mod pynten ved Orøstrand. Lige inden vi kom over sejlrenden, kunne vi opleve en større fugleflok, som jagtede en rovfugl inde ved vindmøllerne, og jeg skal da lige love for, at den blev fulgt på vej sydover. Inde på land gik den enorme flok rådyr, som holder til på Orøstrand, og da de fik færten af os, forsvandt de ind bag bakkerne. Derefter krydsede vi direkte mod Næsset og Næsby Rev. Vinden var taget lidt til, så det gik fint hen over fjorden. Vi havde alle lidt problemer med at komme igennem Næsby Rev og de mange lumske sten, som lå lige under vandoverfladen. Da der ikke var ret meget uro i vandet, kunne vi nemt spotte stenene. Vi kom alle fint igennem, men dog ikke i samlet flok. Derefter roede vi langs Orøsiden ned gennem Østerløbet og tilbage til Hammer Bakke efter en skøn tur rundt om Orø.

Turen: Rundt om Orø.
Dato: 30. september.
Deltagere: Torben, Jakob, Kim, Jens, Jan, Peter, Palle, Bjarne og jeg.
Turens Længde: 24 kilometer.
Vejret: Sol fra en skyfri himmel, med svag vind fra vestlige retninger, ca. 4 m/s.
Temperaturerne: 18 grader i luften og blot 12 - 14 grader i vandet.